Friday 6 June 2008

Hari Seniman Hari Kematian ?

29MEI setiap tahun diistihar "Hari Seniman".

Memang sangat baik adanya suatu hari untuk para seniman. Tapi perayaan hari seniman itu biarlah ada tujuannya.

Antara lain hari seniman patut bertujuan meletakan darjat kewibawaan para seniman di tempat yang tinggi dan menjadikan bidang kesenian sebagai agenda kenegaraan.

Sebelum itu siapa sebenarnya seniman itu. Adakah semua yang masuk dalam bidang seni walaupun pegang tombak, walaupun tarik kabel, atau pun sapu habuk layak dipanggil seniman?.

Tidakkah yang digelar seniman itu orang yang tinggi pencapaian ke'seni'manannya, atau orang yang telah melahirkan karya tinggi dalam bidang seni amalanya termasuk para penulis, seni halus, seni lukis, pemain dan pencipta seni muzik tradisional, pelakon, penyanyi, pereka cipta tari dan lain-lain.

Biarlah ada beza antara "pekerja seni", "karyawan" dan "seniman", kerana yang dipanggil seniman sewajarnya orang-orang yang tinggi amalan dan pencapaiannya, serta diiktiraf pula. Menurunkan definisi seniman ke tahap khalayak seni, karyawan dan pekerja seni sebenarnya bukanlah dapat memartabatkan seni dan seniman itu sendiri. Malah mencelarukanya.

Satu soalan yang membuat ramai bertanya, mengapakah perayaan hari tersebut memilih tarikh kembalinya ke rahmatullah "seniman P. Ramlee". Tidakkah "perayaan" tersebut merupakan perayaan yang "worldly" sedangkan hari kembalinya ke rahmatullah seseorang Islam itu hari yang mengingatkan kita pada hari "akhirat". Perbuatan merayakan sesuatu pada tarikh kembalinya seseorang seniman Islam itu sendiri pada hemat saya amat tidak seniman sifatnya.

0 comments: