Saturday 1 August 2009

Mana Cina DAP demonstrasi anti ISA...

DALAM blog, internet, email hebat sekali penulis hantu Cina (dan lain-lain) mengkritik apa sahaja yang dibuat pemimpin Melayu atau untuk Melayu. Macam-macam perkataaan busuk mereka gunakan. Mereka guna nama samaran dan hentam sahaja apa yang mereka nak cakap. Mereka tidak menunjukkan diri kerana tidak cerdik, kerana tidak boleh berhujah sebab tidak faham isu. Mereka hanya hendak ambil untung sahaja. Mereka tidak knowledgeable dengan isu yang mereka nak cakap selain semuanya dijadikan isu perkauman.

Bukti paling besar mereka mengkritik hebat fasal ISA. Tapi hari ini demonstrasi menentang ISA diadakan di Kuala Lumpur, berapa kerat orang ini, dari kaum ini, dari bijak bodoh penakut yang bersembunyi dalam blog; yang berdemonstrasi sampai ber'langgar' dengan polis. Orang Melayu juga yang ke tengah, yang "berjuang", yang menjadi alat mereka. Cina yang bising-bising itu hanya jadi pengeksploiter, perampuk dan penumpang jahat sahaja. Tengok pada muka Melayu dalam demonstrasi itu pun amat meragukan, faham ke tidak apa yang mereka demonstrasikan itu.. (baca A Kadir Jasin)

Berlagalah Melayu. Pecahbelahkanlah Melayu, si penumpang pasti akan menjadi Raja... (baca Syed Akbar Ali)
(baca/lihat: Marahku)
(baca: Zainul Arifin)

Hubaya.. hubaya..

7 comments:

Fikri said...

There's plenty of idiots on and offline who look at things in a black and white manner, and it's not just the Chinese.

As for the I don't know. Lim Kit Siang was apparently there (though he got there after Anwar did), while Anthony Loke from DAP got arrested. Could do more? Maybe.

Didn't do anything? Probably not.

Anonymous said...

India DAP ada jugak ka?

MAHADI J MURAT said...

Adalah antara "kira-kira 10 ribu orang" itu tak sampai 100 pun Cina dan India, itupun sebab dia orang ada jawatan.. dan memang kerja dia orang, macam Lim Kit Siang yang seumur hidup cari makan sebagai spinner (dan sinner) memusing-musing apa saja yang boleh, berulang-ulang kali, agar budak-budak yang baru keluar sekolah memandang negative terhadap negara. Lebih baik pulak orang India. Minggu sudah India DAP bertumbuk dengan India MIC. Dan dulu dia orang keluar ramai-ramai berarak, mengamuk, berperang dengan polis. Itu betul berani. Hindraf jelas perjuangan mereka..

Jamal said...

It's generally advisable to not accuse another of racism while making racist remarks yourself.

Anonymous said...

ini bukan hal melayu ke cina ke ini hal ISA zalim itu sahaja, rakyat sekarang boleh lihat, baca dan dengar dengan pandangan yang luas jadi janganlah guna ayat klise UMNO dahulu, kini dan selamanya iaitu 'oh rakyat dipengaruhi, dipesongkan dan klise,klise,klise...paling klise orang cina ni nak kenakan melayu, melayu tak sedar' ini semua amat menghina intelek rakyat/pembaca kesannya mereka makin marah sebab jelas siapa yang mengkayakan vincent tan, lim goh tong, robert kuok, eric chia, ananda krishnan, francis yeoh ect. ect.... janganlah nak kelentong pembaca lagi dah 51 tahun dah kena kelentong terutama melayu, dapat projek buat suratkhabar, majalah MAS semua baik, ok tak dapat kalu macam2 tak baik tak profesional langsung, ingat melayu kuasai politik ke, siapa yang kuasai ekonomi itulah kuasai politik lah, siapa nak tanggung/bagi duit pilihanraya, buat rumah terbuka menteri, nak tanggung sultan anak beranak bukan satu sultan 14 termasuk Yang Dipertua Negeri yang kononnya jadi lambang melayu tu...cara hidup dulu ditanggung oleh penjajah sekarang bukan towkey-towkey ke, jual kepada orang melayu sumpah dan wasiat, siapa langgar/derhaka dapat tulah kalau dulu penyakit sekarang melayu akan ditindas.tergadai, cukup lah weii..bagi bodoh rakyat terutama melayu, jatuh, bangun individu/bangsa/masuarakat/kaum bukan ditentukan orang lain....ikhlas dan jujur itulah kuncinya maknanya lillahhita'la bukan sebab nak projek, datukship ke, anugerah ke, itulah pun kaum lain cina ke apa ke jaga bangsa dia ikhlas dan jujur, tubuh persatuan kerana itu bukan nak jawatan presiden lepas tu berebut sebab ada agenda sendiri, ni dah 51 tahun soal bahasa melayu pun tak selesai, macamana...kaum lain ke yang buat nasib bahasa tu jadi macam sekarang? Cermin diri, muhasabah diri selagi segala benda/perkara nak dibuat mainan politik oleh tokoh melayu sendiri selagi itulah nasib tak berubah. wasalam.

MAHADI J MURAT said...

Memang ini bukan soal Cina atau Melayu atau siapa sahaja, tapi soal KITA. Kita yang mahukan kerajaan yang baik, yang adil, yang pengasih dalam pengertian sebenarnya. Kita yang mahukan negara yang menjaga kepentingan bangsa, agama dan semua yang ada didalamnya. Kerana itu kita mahukan pilihan atau mahu melihat "alternatif" yang baik. Malangnya sukar bagi orang yang tidak memihak seperti saya untuk mendapatkan alternatif ini. Yang ada di hadapan mata kami adalah watak-watak badut yang sama sahaja lakonan mereka. Apakah yang terpapar di blog, di internet dan yang terpapar di demonstrasi tersebut sebagai alternatif yang baik bagi saya dan rakyat Malaysia lain? Sukar saya memutusakannya. Sehingga pada saat ini belum ada apa-apa lagi "tawaran" atau "pelan kerajaan alternatif" yang meyakinkan yang patut kita pilih, nanti. Belum. Yang ada adalah ikut-ikutan yang mengiakan busuk orang dan mewangikan diri sendiri, tanpa sesuatu yang matang, cerdik dan yang meyakinkan.

Berilah kami alternatif yang sebenar dan yang lebih baik.

Bagaimanapun ini sudut pandangan saya

MAHADI J MURAT said...

Kalau ada pihak yang boleh menunjukkan mereka alternatif yang lebih baik dari kerajaan sedia ada, perjuangan dan "ketuanan rakyat" akan berjaya. Rakyat boleh menggilir-gilirkan mereka untuk menjadi kerajaan. Untuk itu kedua-duanya harus sama kuat dari segi organisasi, kapisiti dan agenda. Organisasi dan kapisiti patut boleh dilihat dan diyakini. Agenda pula perlu menggambarkan faedah kepada negara dan bangsa. Ketuanan rakyat ertinya rakyat yang memutuskan, bukannya pihak yang menggunakan ketuanan rakyat sebagai semboyan. Saya kira demonstrasi adalah suatu peluang untuk menunjukkan kemampuan berorganisasi dan berkapisiti, tetapi ini tidak dipergunakan dengan baik oleh pihak yang menawarkan diri sebagai alternatif. Bagaimana rakyat boleh mengetahui keupayaan mereka kalau dalam program yang mereka aturkan pun tidak terpancar kesatuan dan wajah diri mereka yang dikatakan lebih mulia itu...