Monday 6 October 2008

Konvokesyen TOA

SEMALAM Ahad 5 Oktober 2008 saya menghadiri konvokesyen "The One Academy" yang diadakan di Sheraton Hotel Subang. Majlis konvokesyen itu saya hadiri kerana salah seorang anak saya adalah graduannya.

2. Saya rasa agak pelik kerana majlis ini tidak menimbulkan suasana akademik yang sewajarnya bagi sebuah institusi pendidikan tinggi. Semuanya dibuat seperti dinner show yang diselangselikan dengan hiburan rock dan nyanyian di atas pentas dengan sebahagian penonton (saya kira pelajar) menjerit-jerit dihadapan pentas dan menari sesama sendiri seperti dalam sebuah kelab malam. Mengapa ini.

3. Tidakkah molek sekiranya majlis ini dihiasi dengan "koir negaraku" dan diikuti "koir lagu rasmi kolej" misalnya tentulah ianya dapat menimbulkan aura akademik yang boleh menyentuh naluri rasa pelajar-pelajarnya.

4. Mungkin Agensi Kelayakan Malaysia atau Malaysian Qualification Agency (MQA) yang bertanggungjawab menilai dan memberi kelulusan pengoperasian penawaran program-program pendidikan kepada syarikat-syarikat tertentu atau Kementerian Pengajian Tinggi sendiri patut menggariskan bagaimana majlis konvokesyan patut dijalankan. .

Entahlah

0 comments: