Thursday 1 January 2009

Antara Kepuasan Profesionalisme dan Kepentingan Diri..

Diam tak diam saya telah terlibat dalam penerbitan 35 buah rancangan "BLOG" di RTM sebagai penyelidik, penulis skrip dan panel perunding, dan rancangan "PERSEPSI" kendalian Bahagian Berita dan Ehwal Semasa RTM. Dalam tempuh tersebut saya juga telah menyumbang sebagai fasilitator di bengkel penambahbaikan berita RTM di suatu sesi yang dipengerusikan oleh Dato' Ahmad Shabery Cheek, Menteri Penerangan; dan bulan lalu menjadi fasilitator bengkel latihan pelaporan kira-kira 40 orang wartawan penyiaran yang datang dari seluruh negara. Mulai Januari 2008 ini juga saya telah membukakan akaun blog untuk rancangan "Blog@1" RTM dan akan mengendalikannya, selama selagi rancangan BLOG@1 itu disiarkan.

Semasa Dato' Zam menjadi menteri penerangan dahulu saya juga ada mengemukakan beberapa idea yang berkaitan dengan dasar kementerian, termasuk penambahbaikan program berita yang digerakkan bersama Dato' Zahid Hamidi, program latihan dan peningkatan profesionalisme kakitangan RTM dan lain-lain

Di era Datuk Seri Kadir Sheikh Fadhir menjadi menteri juga saya turut menyumbang dalam pelbagai kapisiti. Begitu juga semasa Tan Sri Khalil Yaacob menjadi menteri penerangan.

Saya gembira pandangan, saranan dan professional contribution saya diterima dengan baik dan dilaksanakan oleh mereka.

Seperkara lagi saya juga gembira mendapati pelajar-pelajar saya dari Universiti Malaya dan UiTM kini berada di hampir semua department penting di RTM, di kumpulan TV Media Prima dan Astro. Mereka berada di jabatan produksi, bahagian perbekalan, penilaian program dan pengurusan.

Itulah nikmatnya saya sebagai seorang individu, seorang sarjana, aktivis dan pengamal dalam bidang perfileman dan media yang benar-benar dapat saya rasakan.

Beberapa hari lalu seorang rakan lama saya terserempak dengan saya di pintu masuk bangunan wisma TV di Angkasapuri. Dia bertanya saya "engkau tak dapat hours di RTM ke. Tak kan tak dapat. Orang yang tak ada apa-apa pun dapat".

Saya terkedu untuk menjawab, kerana memang saya tidak mendapat apa-apa dari jalinan hubungan saya dengan pihak RTM mahupun kementerian. Mungkin itu yang baiknya....

2 comments:

ڤنا مينڠ / PENA MINANG said...

Selamat Tahun Baru DR.

MAHADI J MURAT said...

Terima kasih. Bersama kita gerakkan cita dan cinta sejagat demi kesejahteraan umat manusia dan alam semesta yang dijadikan ALLAH untuk manusia menyaring menafaat daripadanya. InshaALLAH