Monday 19 January 2009

Apa lagi yang ada dalam UMNO

TAN SRI MUHYIDDIN kata "UMNO telah hilang faktor penarik"

Benar dan benar sekali. Inilah yang telah saya katakan semenjak penolakan rakyat terhadap UMNO dan Barisan Nasional selepas Mac lalu.

Pemimpin-pemimpin UMNO balik-balik bercakap benda yang sama. Perlu dibuat pembedahan, penilaian. Perlu lakukan perubahan, perlu musabahah diri dan macam-macam perlu lagi. Tapi selagi semua orang UMNO membuat komen hanya kerana hendak menunjukkan mereka ada fikiran, atau mengeluarkan kenyataan sebagai plot menonjolkan diri dengan buah fikiran yang itu itu jugak, tak payahlah. Anda semua tidak akan dapat berbuat apa-apa selain dari tambah merosakkan diri sendiri dan parti.

Kalau mahu tahu fikiran rakyat - rakyat sebenarnya telah jelak dan telah puas dengan stail, perawakan dan gaya berfikiran corak UMNO/BN. Yang mungkin boleh memikat semula rakyat hanyalah dengan cara memaparkan UMNO/BN dengan wajah baru. Untuk UMNO/BN kelihatan baru satu sahaja yang boleh dilakukan iaitu "menderetkan hanya muka-muka baru yang tak sakit hati orang memandang dalam barisan kepimpinan UMNO terutama di dalam majlis tertinggi parti dan kerajaan". Selagi ada muka-muka yang menjadi penyebab mengapa rakyat menolak parti itu selagi itulah sukar bagi UMNO/BN memikat semula hati rakyat.

Bolehkah pemimpin-pemimpin UMNO yang ada lakukan ini, iaitu melantik barisan pemimpin yang 100% baru dalam barisan kepimpinan parti dan dalam kabinet (sepertimana dilakukan Singapura). Tentu sukar.

Dan kalau ini tidak mahu dilakukan, nanti sahajalah saat dimana segalanya tidak akan boleh berpatah balik lagi


0 comments: