Sunday 18 October 2009

UMNO untuk semua. Bukan Melayu dalam UMNO..

KIRA-KIRA pukul 7.30mlm semalam Jumaat 16 Okt 2009 saya diminta seorang pegawai kanan Radio 24 Bernama untuk mengulas secara langsung tentang perhimpunan agong UMNO yang baru selesai jam 6.00petang itu. Perhimpunan agong UMNO yang dikatakan bersejarah itu telah meminda secara drastik beberapa peruntukan dalam perlembagaannya, bagi menjadikan UMNO sebuah parti yang lebih demokratik, yang memberi khidmat kepada seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan sebuah parti politik yang penting dan boleh dipercayai oleh semua.

Saya katakan apa yang dilakukan UMNO itu sangat baik dan boleh terus diperbaikki lagi dari semasa ke semasa. Mengenai pentingnya UMNO mendampingi NGO-NGO saya katakan saya sendiri pernah menulis di blog ini pada 25 Julai 2009 lalu tentang pentingnya NGO-NGO didekati oleh UMNO (lihat di sini) kerana UMNO itu sendiri terbentuk dari NGO-NGO Melayu pada mulanya dahulu.

Di Radio 24 semalam saya mencadangkan agar Wanita UMNO, Pemuda UMNO dan Puteri UMNO menjadikan diri mereka sebagai NGO yang berkhidmat kepada masyarakat di tempat masing-masing. Mereka tidak perlu bergerak sebagai entiti politik melainkan berkhidmat kepada masyarakat dengan tidak mengira bangsa dan tanpa muslihat politik. Mengekalkan sebahagian dari UMNO sebagai NGO adalah perkara yang patut dipertimbangkan.

Selain dari itu menjadikan wakil-wakil NGO sebagai rakan dailog yang sentiasa berhubungan dengan UMNO juga sangatlah penting sekiranya UMNO berhasrat untuk benar-benar memberi khidmat yang terbaik kepada masyarakat. Mengadakan "associate membership" kepada wakil-wakil NGO Melayu dan "NGO bukan Melayu" bukan sahaja boleh "mendekatkan" kelompok yang berkenaan dengan falsafah dan perjuangan UMNO (yang dilihat baru) tetapi juga secara tidak langsung merangsang komponan-komponan parti BN yang lain untuk memberi perkhidmatan dengan lebih baik lagi kepada masyarakat.

Bayangkan UMNO itu sendiri mempunyai komponan bukan Melayu bersamanya, walaupun tidak seperti yang dimahukan Allahyaraham Dato' Onn dahulu. Dengan pemimpin-pemimpin penting negara berada di dalamnya, masyarakat bukan Melayu tentu lebih tertarik menjadi "ahli bersekutu" atau "rakan UMNO" daripada menjadi ahli kelab bukan Melayu PAS..

0 comments: